انتخابات

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور توجه به مقوله هنر در حوزه های علمیه را سفارش های رهبر معظم انقلاب دانست.

  توجه به هنر در حوزه های علمیه از سفارش های رهبر انقلاب است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، حجت الاسلام علیرضا اعرافی در حاشیه همایش آموزشی مسئولان و کارکنان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور که در مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که حوزه های علمیه به مسائل هنری به ویژه شعر و رمان توجه داشته باشند.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه همچنین گفت: بحث های هنری به معنای کلی از نکاتی است که حوزه های علمیه باید به آن توجه کنند. اعرافی بیان جزییات این موضوع را به آینده موکول کرد.
اوایل مرداد ماه سال جاری علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه های علمیه ما باید با دستگاه های موسیقی آشنا شوند و از طرف دیگر باید برخی آهنگسازها را به حوزه علمیه بفرستیم تا مجتهد شوند و بتوانند احکام مربوط به این موضوع را استنباط کنند.
وی از اختلاف نظر درباره موسیقی حرام و موسیقی حلال هم سخن گفت و تاکید کرد: به هر صورت ما با مردم مواجه هستیم که تابع مراجع تقلید هستند و این موضوعات باید در فضایی حل و فصل شود.
حجت الاسلام سید محمدرضا حسینی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیت با اشاره به اظهارات جنتی به خبرنگار ایرنا گفت که دوره های فقه هنر حلقه وصل حوزه های علمیه و هنرمندان است و تبیین مباحث فقه هنر از سوی فضلای حوزه های علمیه برای هنرمندان راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در این عرصه است.
وی پیش بینی کرد که برگزاری دوره های فقه هنر از سوی اساتید و اندیشمندان حوزه های علمیه مورد استقبال هنرمندان قرار خواهد گرفت.
حسینی افزود: تاکنون شخصی چنین فضایی را ایجاد نکرده تا هنرمندان را با این مباحث آشنا کند و متولیان عرصه هنر نیز این کار را نکرده اند و این خلاء وجود دارد.
وی با بیان این که آشنایی روحانیون با مسائل هنری راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در عرصه هنر خواهد بود، فضای ایجاد شده در کشور به منظور نقد و بررسی مسائل هنری را فرصتی برای تبیین این مسائل دانست. 
مشاور وزیر ارشاد افزود: اکنون فرصتی است که متولیان حوزه فرهنگ می توانند با حوزه های علمیه ارتباط برقرار کرده و از حوزه بخواهند تا دوره هایی را برای هنرمندان برگزار کنند و آنان را با مباحث فقهی مربوط به عرصه هنر آشنا کنند.
این پژوهشگر مذهبی درباره ساز وکار ارتباط حوزه های علمیه با هنرمندان گفت: متولیانی همچون معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند در این موضوع پیشگام شده و با امضای تفاهم نامه ای با حوزه های علمیه ارتباط برقرار کند و از اساتید حوزه علمیه قم دعوت کند تا برای هنرمندان فقه هنر را بیان کنند.
وی افزود: اشخاصی را در حوزه علمیه می شناسم که می توانند مباحث علمی این عرصه را به خوبی برای هنرمندان بیان کنند و هنرمندان نیز که دلی پاک و سالم دارند و دلشان برای حکومت اسلامی و این مرز و بوم می طپد، در هنر خود از این مباحث استفاده می کنند.
وی افزود: البته منظور از هنر به طور عام است که شامل عکاسی، سینما، تئاتر، موسیقی، تجسمی و مانند آن است و حتی نویسندگان باید دقت کنند تا مبادا در نگارش خود مطلبی بنویسند که روح و روان افراد را جریحه دار کنند.
حسینی همچنین گفت: برای کسانی که در عرصه فیلم کار می کنند و هنرپیشه سینما یا تئاتر هستند، مباحث متنوعی در این زمینه مطرح است و اساتید حوزوی باید قبل از برگزاری جلسات تخصصی از سوی متولیان هنر توجیه و با مشکلات این حوزه آشنا شوند و مباحث مورد نظر به صورت بومی ارائه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.